Till Kassan 0 :-
Navigation

Product was successfully added to your shopping cart.

Allmänna försäljningsvillkor

 
 

 

Köpvillkor

Företagsinformation

SoftBildelar.se drivs av Caravanbutiken i Arboga AB (org. nr. 559010-4088), hädanefter benämnt "SoftBildelar".

Vi nås på telefon 076-007 97 59 eller via e-post på info@softbildelar.se.

Adressen till företagets säte och butik är:

Caravanbutiken i Arboga AB 
Norra Ågatan 21C

732 31 Arboga 

Priser

Alla priser på webbsidan är angivet i Svenska kronor (SEK) och är inklusive svensk moms.

 

Åldersgräns

Personer under 18 år får ej handla utan målsmans godkännande.

 

Beställning via telefon och epost

Vi tar självklart emot beställning via telefon: 076-007 97 59, det går även bra att beställa via e-post.

 

Leverans till utlandet (Utanför EU, t.ex Norge och Åland)

Vid leverans till Norge/Åland står köparen/mottagaren för eventuella tullavgifter. I samband med införseln till Norge/Åland blir köparen även skyldig att betala inhemsk moms för varorna. Vid order välj land så räknas svenska momsen bort i kassan. Om du ej hämtar ut paketet så tillfaller försändelsen DHL/Posten. Gäller även övriga länder.

 

Reservationer

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för fel i lagersaldo. Vi reserverar oss för att produkter i enstaka fall kan skilja sig något i utförande (färg, monteringsdetaljer, etc) från det som visas på varans produktbild eller produktbeskrivning/specifikation 

 

Leveranstid

Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer till oss före kl 12:00 skickas samma dag och du har då normalt sett varorna inom 1-4 arbetsdagar. Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer till oss efter kl 12:00 skickas nästföljande vardag.

Vi använder oss av PostNord MyPack och DHL Paket (hemleverans). Till enstaka orter kan leveranstiden vara längre än två dagar. För att ta reda på leveranstiden till just din ort, klicka på en av länkarna nedan, beroende på vilket fraktsätt du är intresserad av. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer 732 31 och fyll i ditt eget postnummer. På PostNords sida behöver du även ange tjänst, som i det här fallet är MyPack.

Till PostNords hemsida (öppnas i ny flik)

Till DHL:s hemsida (öppnas i ny flik)

Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på telefon 0771-33 33 10 eller DHL på telefon 0771-34 53 45.

Beställningar som läggs till vår butik kan oftast hämtas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Butikens öppettider hittar du längst ned på sidan. Om en eller flera artiklar i din order är beställningsvaror så skickas ordern först när alla varor finns i lager. Vill du ha delar av din order skickad omgående så kan du alltid ringa oss på: 076-007 97 59 så hjälper vi dig!

I enstaka fall kan leveranser försenas, exempelvis på grund av att beställda artiklar är slut hos våra leverantörer. Vi kontaktar då dig och du får själv bestämma om du vill ha leverans av övriga artiklar i din order eller om du vill häva hela köpet. Om du väljer att häva köpet och har gjort en förskottsbetalning så kommer hela beloppet att återbetalas inom 20 dagar.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar vid transport som vi ej kan råda över.

 

Spåra paket

Efter att din order är behandlad får du via e-post en leveransbekräftelse med sändningsnummer. Med hjälp av detta kan du sedan spåra ditt paket på antingen www.postnord.se (PostNord MyPack) eller www.servicepointinrikes.se (DHL Paket).

 

Transportskador

Transportskador anmäls alltid direkt till utlämningsstället och till oss via e-post info@softbildelar.se eller via telefon 076-007 97 59. Om innehållet eller delar av detta är skadat och behöver returneras så skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Självklart går det även bra att kontakta oss via telefon för att registrera ett returärende. Läs mer under rubriken "Reklamationer".

 

Ej uthämtade varor

Kunden har två veckor på sig att hämta ut varorna hos sitt ombud. Därefter skickas de tillbaka till SoftBildelar. Kunden debiteras då en avgift om 395kr inklusive moms för att täcka frakt- och administrationskostnader.

 

Betalningsalternativ

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Kortbetalning:

Du betalar med ditt Visa eller MasterCard. Vi samarbetar med Klarna för säkra kortbetalningar. All information vid köp är krypterad och vi sparar inga kortnummer i våra databaser. Klarna uppfyller kraven för PCI-DSS.

Direktbetalning Swish: 

Vi erbjuder direktbetalning via Swish.

Faktura:

I samarbete med Klarna erbjuder vi möjlighet att betala via faktura med 14 dagars betalningstid.  Fakturan skickas med i ditt paket med varor och finns även som länk i leveransbekräftelsen som skickas via e-post. I samband med beställningen görs en kreditprövning med hjälp av ditt personnummer. Personuppgifter hanteras enligt gällande lagstiftning Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635).

Delbetalning:

I samarbete med Klarna erbjuder vi möjlighet till delbetalning. Vid köptillfället
görs en kreditprövning med hjälp av ditt personnummer.

 

Hantering av personuppgifter

De personuppgifter som du tillhandahåller när du registrerar dig som kund används för hantering av dina köp och för eventuell uppföljning. Dina personuppgifter kommer inte att överlåtas för bruk inom annan verksamhet. För att öka säkerheten så sparas inte lösenordet till ditt konto i klartext i vår databas. Det betyder också att våra anställda inte kan ge dig ditt lösenord om du glömt bort det.

Däremot kan du själv gå in på vår webbsida och på login-sidan välja att återställa lösenordet. Vi e-postar då ytterligare instruktioner om hur du går till väga. Som del av arbetet med att förbättra vår verksamhet kan vi ibland anlita företag som tillhandahåller analys av kundupplevelse, statistik, m.m. Dessa företag kan behöva få tillgång till personuppgifter och agerar då som så kallade databehandlare.

Det betyder att de har en kontraktsmässig skyldighet att tillse att SoftBildelars krav på säker och konfidentiell hantering av personuppgifter uppfylls. Databehandlaren får därför inte sprida dessa uppgifter vidare eller använda dem som del av arbete gentemot andra företag.

Du som kund har rätt att när som helst begära ett utdrag ur vårt register för att se vilka personuppgifter som vi har registrerat på dig. Du kan när som helst begära att få alla dina uppgifter raderade ur SoftBildelars kunddatabas.

SoftBildelar är skyldiga att på begäran av registrerad kund rätta felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter.

Personuppgiftsansvarig är:

Caravanbutiken i Arboga AB 
Org. nummer: 559010-4088
Norra Ågatan 21C
732 31 Arboga 
Telefon: 076-007 97 59

 

Försäljningsstatistik

Vi använder oss av Googles tjänster för att föra statistik över besök och avslutade köp. Vi delar inte med oss av information som kan användas för att identifiera enskilda personer, datorer eller hushåll.

 

Avbeställning/ändring av order

Vid ändring eller avbeställning av order, kontakta oss på  076-007 97 59 eller skicka e-post till info@softbildelar.se. Vi kan endast ta bort artiklar från lagda ordrar, inte lägga till. Om kund önskar ytterligare artiklar får en ny order läggas. En order kan ej avbeställas/ändras efter att den är hanterad/packad. I de fall ordern inte längre går att avbeställa/ändra så måste kunden utnyttja ångerrätten. Läs mer om ångerrätt nedan.

 

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först meddela SoftBildelar om att du vill utnyttja din ångerrätt.

För full ersättning av en varas värde krävs att den fortfarande är i skick att kunna säljas som ny. Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet

En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara defekt och reklameras.

I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans värdeminskning utifrån SoftBildelars perspektiv och en bedömning görs från fall till fall.

I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som kund att meddelas om detta och ges möjlighet att avbryta krediteringen. Vid avbruten kreditering så kan du välja att få tillbaks varorna genom att hämta dem i vår butik eller genom att få dem skickade via en speditör. Vid användade av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och att mot kund ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och emballage.

Vid utnyttjande av ångerrätten måste ett returärende först registreras hos oss. Vi rekommenderar att du kontaktar oss via e-post eller telefon. Som returorsak måste du då ange att du vill utnyttja din ångerrätt.

Vi erbjuder en standardiserad returfrakt från 99kr per kolli vid ångrat köp, vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en privatperson att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen.

Det går även att själv skicka tillbaka varorna med valfri speditör. Tänk då på att försändelsen ska levereras direkt till vår adress, ej till utlämningsställen.
Om försändelser levereras till speditörens utlämningsställe ta en avgift ut på 395:-. Försändelser belagda med postförskott löses ej ut.

Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

Om du väljer att själv skicka tillbaka varorna med valfri speditör så ska de skickas till nedanstående adress:

Caravanbutiken i Arboga AB 
Norra Ågatan 21C

732 31 Arboga 

Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under förutsättning att vi har tagit emot varorna.

Ej uthämtade varor betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten (se avsnitt "Ej uthämtade varor"). Ångerrätten omfattar ej företag.

 

Om du har fått fel varor

Kontakta oss via telefon för att anmäla ett returärende. Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund.

SoftBildelar står för returfrakten i de fall där felleveransen beror på fel som begåtts av SoftBildelar (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc). Softbildelar står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara. Vi erbjuder dock i dessa fall en standardiserad returfrakt från 99kr per kolli, vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du registrerar ditt returärende. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev.

Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi rätt varor när vi mottagit returen. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor till dig utan du får själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga varorna när vi fått tillbaka dem.

Eventuell återbetalning av köpesumma sker senast 14 dagar efter att de felaktiga varorna har tagits emot av oss.

 

Reklamationer

Vid reklamation kontaktar oss via telefon eller e-post för att anmäla en reklamation.

Vi står för returfrakten vid samtliga reklamationer. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt från 99kr per kolli i de fall reklamationen underkänns. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer. Vid godkänd reklamation ersätts varan med en ny. 

Garanti

SoftBildelar lämnar två års garanti på alla delar, om inte annat anges i produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och torkarblad). Garantin täcker inte heller kopplingar som slitits ut i förtid på grund av felaktigt handhavande eller bil vars effekt ökats från originalutförande (exempelvis genom chiptrimning).

Garantin gäller från inköpsdatum och gäller endast om varan är använd under normala och för artikeln avsedda förhållanden. Garantin gäller ej om varan skadats vid montering eller av annat handhavandefel. Vid godkänt garantiärende ersätts varan med en ny. Garantitiden förnyas inte från det datum då ersättningsartikeln levereras utan gäller från datum för första inköp.

Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt om felet fanns på varan redan vid inköpstillfället.

Vid eventuella tvister har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

 

Retur/Ångerrätt gäller ej följande:
Företag se separat avtal